آکادمی معاش

آموزش زبان با هدف رشد و توسعه کسب و کار

دوره‌هاوبلاگورود

کدوم لهجه عربی رو یاد بگیرم؟

یکی از سؤالات متداولی که توسط زبان‌آموزان عربی مدام پرسیده می‌شود و برایشان اهمیت زیادی دارد این است که کدام لهجه عربی را برای یادگیری انتخاب کنم و امروز در سایت آکادمی معاش به بررسی این موضوع می‌پردازیم. یکی از نکاتی که زبان‌آموزان عزیز قطعاً با آن آشنایی دارند تفاوت زبان معیار و فصیح با زبانی است که در خطه‌ها و کشور‌های مختلف برای مکالمات روزمره استفاده می‌شود به همین خاطر گاهی هنگام انتخاب لهجه و گویش برای یادگیری دچار سردرگمی می‌شوند. در این مطلب تفاوت لهجه‌های کشور‌های مختلف بررسی می‌شود تا شما عزیزان بتوانید با شناخت و آگاهی اقدام به یادگیری لهجه‌ی مورد علاقه خود نمایید. لهجه‌های زبان عربی را اگر بخواهیم به چند دسته کلی تقسیم کنیم می‌توان آن‌ها را به چهار دسته‌ی عراقی، خلیجی، شامی و مصری و مغربی تقسیم کرد که در زیر به یک از آن‌ها می‌پردازیم:

۱. لهجه عراقی

این لهجه در کشور عراق صحبت می‌شود و به نوعی می‌توان گفت یکی از غلیظ‌ترین لهجه‌های عربی است با بیشترین میزان تفاوت با عربی فصیح است، لهجه عراقی برای کسانی که قصد تجارت با کشور عراق یا رفتن به سفر‌های زیارتیی به عراق را دارند گزینه‌ی بسیار مناسبی است نکته‌ی دیگر است تفاوت لهجه عراقی و خلیجی به قدری نیست که ارتباط‌گیری با سایر مردم عرب زبان سایر کشور‌ها کار دشواری باشد علاوه بر آن جمعیت زیاد کشور عراق در مقایسه با سایر کشور‌های عرب زبانی که با ایران تعاملات تجاری و غیر تجاری دارند، یادگیری لهجه عراقی را نسبت به سایر لهجه‌ها توجیه‌پذیر می‌نماید.

۲. لهجه خلیجی

لهجه خلیجی در کشور‌های حاشیه خلیج استفاده می‌شود و برای مکالمه با مردم کشور‌های قطر، عمان، کویت، امارات و بحرین کاربرد دارد، ناگفته نماند که لهجه ما بین کشور‌های خلیجی هم با یکدیگر متفاوت است اما تفاوت به قدری نیست که در تعامل با کشور‌های مختلف دچار مشکل شوید.

۳. لهجه شامی

لهجه شامی یکی از لهجه‌های گوش نواز و آهنگین لهجه‌های عربی است که در کشور‌های سوریه، لبنان، اردن و فلسطین به این لهجه صحبت می‌شود. اگرچه لهجه شامی جزء لهجه‌های محبوب و پرطرفدار است اما نوع تلفظ و نوع ادای حروف حلقی و همچنین ریتمیک و آهنگین بودن آن کمی پروسه‌ی یادگیری آن را در مقایسه با سایر لهجه‌ها بوژه برای فارسی زبانان سخت می‌کند.

۴. لهجه مصری

لهجه مصری مخصوص کور مصر است و تاحدود زیادی با سایر لهجه ها‌ی عربی متفاوت است و حتی گا‌هاً از نظر ساختاری نیز تفاوت‌هایی وجود دارد هرچند اگر بخواهیم شباهتی بین لهجه‌ها بیابیم باید بگویم که لهجه مصری بیشتر شبیه لهجه‌ی شامی است تا سایر لهجه‌ها. ریتم صحبت مصری‌ها نسبت به سایر لهجه‌ها سرعت بالاتری دارد.

۵. لهجه مغربی

لهجه‌های مغربی، جزائری، مراکشی و برخی کشور‌های عرربی افریقایی بسیار با لهجه‌های عربی حوزه خلیج فارس متفاوت است هرچند می‌توان با صحبت به عربی فصیح به راحتی با آنان ارتباط برقرار کرد.

من کدام لهجه را یاد بگیرم؟

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده باید بگویم جواب به این سؤال کامل یک انتخاب و مسأله شخصی است و شما از هر چیزی باید هدف خود را از یادگیری زبان عربی و کشور مخاطب خود مشخص کنید و براساس آن عربی فصیح یا لهجه را انتخاب کرده در صورتیکه شما صرفاً بخاطر علاقمندی به زبان عربی آن را می‌آموزید اول مزایا و معایب هر لهجه و البته شرایط آن کشور را برای خود بسنجید زیار شما با یادگیری یک زبان پلی برای یک دنیا‌ی جدید و مسیر جدید از زندگی فعالیت و تجارت برای خود ایجاد می‌نمایید پس قبل از صرف هرگونه زمان و انرژی در این مسیر آینده‌ای از نتیجه این کار را برای خود متصور شوید و در گام دوم به لهجه‌های مختلف از طریق تماشای فیلم و و شنیدن موزیک گوش دهید و میزان علاقمندی خود به هرکدام از لهجه‌ها را بسنجید، در اینصورت انتخاب صحیحی خواهید داشت و از اتلاف زمان و هزینه‌ی شما دوستان عزیز جلوگیری می‌شود در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات بیشتر، مشاوره و یا سؤال مرتبط با زبان عربی از طریق تماس با ما با پشتیبانان آکادمی معاش در ارتباط باشید.